پرسش های متداول بخش پایان نامه ها
·
آیا راهنمای نحوهی نگارش پاياننامه در سایت کتابخانه موجود است؟
بله. برای اطلاع از نحوهی تدوین پایان نامه
و همچنین استفاده از الگوی آماده شده به این لینک
مراجعه کنید.
·
آیا همهی پایان نامه ها
باید در قالب ورد و پی دی اف تهیه شوند؟
بله، برای همه پایان نامه ها فایل پی دی اف تهیه می شود. اما
برخی از رشته ها مثل ریاضی، یا برخی از دانشجویان فیزیک و الکترونیک از نرم افزارهایی
همانند XePersian، Latex، Texmaker و
همانند آن استفاده می کنند که در این صورت شاخهی اصلی اطلاعات
خود را باید فشرده کرده و فایل آن را به جای فایل ورد بارگذاری کنند.
·
چگونه از
تکراری نبودن عنوان پایان نامه آگاه شوم؟
برای کسب اطلاعات در این مورد اینجا را کلیک کنید.
·
چگونه می توان
از طریق پورتال کتابخانه به جستجوی عناوین پایان نامه ها پرداخت؟
برای جستجوی پایاننامههای دانشگاه
شاهد به این لینک
مراجعه کنید.
·
چگونه می توان
یک پایان نامه مشخص را از پورتال دانلود کرد؟
دانلود پایاننامه برای هیچ یک از
اعضاء کتابخانه ممکن نیست، و تنها مشاهدهی متن کامل پایاننامهها امکانپذیر است. افراد خارج از دانشگاه نیز باید به صورت حضوری
به مرکز اسناد و مدارک علمی دانشگاه مراجعه کنند.
·
براي
استفاده از پايان نامه ها به كدام بخش بايد مراجعه نمايم؟
نسخه های قدیمی و چاپی
پایان نامه های دانشگاه در بخش مرجع نگهداری میشود و نسخهی الکترونیکی پایاننامههای جدید نیز از طریق پورتال مرکز اسناد و مدارک علمی دانشگاه قابل دسترس است.
·
چگونه می توان
از طرح های پژوهشی استفاده نمود؟
استفاده از طرحهای پژوهشی
دانشگاه نیز همانند پایاننامهها است.
·
دستورالعمل نگارش پایان نامه ها چگونه است؟
برای دریافت دستورالعمل نگارش پایان نامه ها به این لینک مراجعه کنید.
·
در صورت بروز مشکل در مراحل ارسال پایان نامه از طریق پورتال،
چه باید کرد؟
با مسئول بخش اطلاع رسانی (02151214120) تماس حاصل فرمایید.
·
چگونه می توان اطلاعات پایان نامهی ثبت شده در پورتال
کتابخانه را ویرایش کرد؟
بعد از ورود به پورتال کتابخانه و صفحهی شخصی، با مراجعه به بخش ارسال
پایان نامه ها، گزینهی ویرایش را کلیک کرده و نسبت به ویرایش فایلهای بارگذاری
شده اقدام کنید.
·
نشانی سامانهی ثبت پایان نامه های ایرانداک برای
ارسال پایان نامه چیست؟
برای ارسال و ثبت پیشنهاده ها، پایان نامه ها و رساله ها به این لینک مراجعه کنید.
·
پس از ثبت پایان نامه در ایرانداک و دریافت کد رهیگیری چه
کار باید کرد؟
پس از دریافت کد رهگیری از سامانه، پارسای ثبت شده (پایاننامه/ رساله) در
مدت زمان ۴۸ ساعت کاری بررسی خواهد شد. پس از پذیرش ایرانداک، میتوانید برای تایید
نهایی به مسئول بخش پایاننامهها و یا اطلاعرسانی مراجعه کنید.
·
کدام بخش از پایاننامهها باید در ایراندک و پورتال
کتابخانه ثبت شود؟
باید همهی صفحههای پایاننامه/ رساله (پارسا) از ابتدا تا انتها با
دو فرمت Word و PDF در پورتال کتابخانه و در صورت تایید در ایرانداک بارگذاری
شود.
·نحوهی ارسال فایل پایان نامه هایی که در قالب Word نیستند چگونه است؟
فایل اصلی پایاننامهها و رسالههایی که فرمت آنها Word نیست باید فشرده شوند و فایل فشرده شده به جای فایل Word
فرستاده شود. در کنار این فایل،
فرمت PDF
پایاننامه نیز باید ارسال شود.
·
چگونه می توانم از وضعیت مدرک خود در سامانهی ثبت پایان نامه
ایرانداک آگاه شوم؟
یتوانید وضعیت مدرک ثبت شده را در قسمت
درخواستهای گذشتهی کارتابل خود ببینید. همچنین، همهی گامهای سامانه به وسیلهی رایانامه
(ایمیل) و پیامک به آگاهی شما میرسد.
·
فایل اظهارنامه برای چاپ و صحافی پایاننامه از کجا قابل
دریافت است؟
اگر از دستورالعمل پیشنهادی تدوین پایان نامهی دانشگاه استفاده کنید. این صفحه نیز در
آن فایل موجود میباشد. برای دسترسی به این دستورالعمل اینجا را کلیک نمایید. در این صفحه الگوی آمادهی تدوین پایان نامه نیز بارگذاری شده
است.
·
آیا افرادی که دانشجوی دانشگاه شاهد نیستند، میتوانند از
پایان نامه ها استفاده نمایند؟
بله. افراد خارج از دانشگاه شاهد میتوانند به صورت حضوری از خدمات این بخش
استفاده کنند.
·
برای آپلود پایان نامه در سایت ایرانداک، آیا باید صفحهیصورتجلسهی دفاع و صفحهی اظهارنامه هم
درون فایل ارسالی باشد؟
خیر. الزامی برای وجود این صفحات نیست.
·
دانشجویان چه مقاطعی باید صورتجلسه و اظهارنامه را برای
پورتال کتابخانه ارسال کنند؟
ارسال اظهارنامه (امضا شده و اسکن شده) و صورتجلسهی دفاع در فایل Word و PDF برای
دانشجویان مقطع ارشد و دکتری حرفهای و تخصصی اجباری، ولی برای دانشجویان کارشناسی
اجباری نیست.
·
آیا دانشجویان کارشناسی الزامی برای ارسال فایل به ایرانداک
دارند؟
خیر. دانشجویان کارشناسی الزامی برای ارسال فایل پایاننامه به ایرانداک
ندارند.
·
شرایط پرینت یا کپی گرفتن از پایاننامه چگونه است؟
فقط از صفحه عنوان، چکیده ها، فهرست مطالب، منابع، پرسشنامه ها و پیوست می توان
کپی و یا پرینت گرفت.
·
برای تسویه حساب پایان نامه نیاز به تحویل نسخهی چاپی و سیدی
است؟
خیر. تنها ارسال فایل تماممتن پایاننامه در قالب Word و PDF
کافی است.
·
تفاوت سامانهی همانندجو با پیشینهی پژوهش چیست؟
هی پیشینهی پژوهش برای بررسی تکراری نبودن موضوع یا عنوان پیشنهاده/پایاننامه/رساله است
و پیش از نگارش پیشنهاده (پروپوزال) انجام میشود. اما سامانهی همانندجو پس از نگارش پیشنهاده/پایاننامه/رساله
برای بررسی همانندی آنها با پیشنهادهها/پایاننامهها/رسالههای دیگر به کار
میر
ود.
·
برای همانندجویی پیشنهاده/پایاننامه/رساله چه باید کرد؟
کاربران میتوانند
برای نامنویسی به نشانیhttps://tik.irandoc.ac.ir/
بروند و در گزینه نامنویسی، اطلاعات خواسته شده خود را وارد کنند. پس از
نامنویسی یک پیوند فعالسازی به رایانامه ثبت شده توسط کاربر فرستاده میشود که
با کلیک روی آن، حساب کاربری فعال میشود. کاربران برای این کار باید هزینه پرداخت
کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید
به راهنمای استفاده از سامانه همانندجو مراجعه کنید.
·
گزارش همانندجویی برای چه کسانی ارسال میشو
د؟
گزارش همانندجویی برای کاربری که نوشته را بارگذاری کرده و همچنین مؤسسه محل
تحصیل (استاد راهنما و کسان دیگری که مؤسسه تعیین کرده باشد) فرستاده میشود.
·
آیا میتوان گزارش همانندجویی را به چند نفر فرستاد؟
بله. برای این کار، پس از آماده شدن نتیجهی همانندجویی و کلیک بر روی گزینهی «ارسال گزارش
همانندجویی»، رایانامه را در جعبهی «ارسال به رایانامه» وارد و روی علامت + کلیک کنید تا
گزارش همانندجویی به آن رایانامه فرستاده شود.
·
برای همانندجویی، در بخش «شناسه معرف» و «رایانامه معرف» چه
اطلاعاتی باید وارد شود؟
هنگامی که کاربر میخواهد نوشتهای را همانندجویی کند، از وی شناسه و رایانامه
معرف (مانند استاد راهنما) خواسته میشود. کاربر باید شناسه و رایانامه معرف را از خود
او دریافت کند. شناسه پیشتر برای معرف فرستاده شده است.
·
چگونه
با سامانهی پیشینه پژوهش کار کنم؟
برای آگاهی از پیشینهی پژوهش و انتخاب موضوع پیشنهاده (پروپوزال) یا
پایاننامه/رساله خود و دریافت گزارش رسمی پیشنه، لازم است از سامانه پیشینه پژوهش استفاده شود که شامل این مراحل است:
1. نامنویسی در سامانه؛
2. تأیید حساب کاربری
از راه رایانامه (ایمیل)؛
3. ورود به سامانه؛
4. ثبت عنوان پژوهش
(پیشنهاده) و کلیدواژه
ها؛
5. پرداخت مبلغ 180
هزار ریال به یکی از دو شیوهی پرداخت برخط (آنلاین) با استفاده
از کارت بانکهای ک
شور؛
6. پرداخت اعتباری با
استفاده از کد پرداخت (توکن) برای دانشگاههایی که با ایرانداک قرارداد دارند.
7.
پس از پرداخت موفق، پاسخ شما در 10 روز کاری به رایانامه (ایمیل) شما فرستاده
خواهد شد. همچنین میتوانید از طریق کارتابل خود در سامانهی پیشینهی پژوهش، از وضعیت درخواست خود آگاه شوید
و پاسخ نهایی را دریافت نمایید.
8. برای دریافت
اطلاعات بیشتر در مورد سامانهی پیشینهی پژوهش از این لینک استفاده کنید.
https://pishineh.irandoc.ac.ir/Home/FAQ
·
آیا
برای انتخاب موضوع استفاده از سامانهی پیشینه کافی است؟
خیر. انتخاب موضوع با کمک سامانهی پیشینهی ایرانداک شرط لازم و کافی برای
انتخاب موضوع نیست چرا که این سامانه تمامی پایاننامهها و مقالات منتشر شده در
حوزههای مختلف علمی را دارا نیست و از جامعیت کافی برخوردار نیست.
·
برای
جلوگیری از انتخاب موضوع تکراری پیشنهاده، پایاننامه و رساله چه باید کرد؟
یکی از راهها، جستجوی آن موضوع در
بین پایاننامههای دفاع شده در دانشگاهها است. راه دیگر استفاده از سایت ایرانداک
است که تقریبا تمام پایاننامههای کشور را دارا میباشد. علاوه بر این روشها،
استاد راهنمایتان نیز میتواند شما را راهنمایی کند.
راهنمای
جلوگیری از تکراری بودن موضوع پایاننا
مه
·
آیا
پیشینهی پژوهشی در همهی پایاننامهها و رسالههای کشور جستوجو میشود؟
خیر. جستوجوی پیشینهی پژوهش، تنها در پایاننامهها و رسالههای موجود در
پایگاه اطلاعاتی گنج انجام میشود.
·
آیا
نامهی پاسخ که سامانه ی پیشینهی پژوهش میفرستد، برای تصویب پیشنهاده (پروپوزال) در دانشگاه
کافی است؟
خیر. تصمیمگیری درباره پیشنهاده (پروپوزال) دانشجویان تحصیلات تکمیلی و
تصویب آن، در اختیار دانشگاه (استاد راهنما) است.